Het rendement of de ROI van Sociale Media

'Wat levert mij die Sociale Media nou op?' is een veelgehoorde vraag, nu iedereen in de ban lijkt van deze nieuwe media. Toch is hier geen standaard antwoord op te geven. En daarom besluiten bedrijven de investeringen maar evenuit te stellen. Hiermee dreigen deze bedrijven achter de feiten aan te lopen, net als de beginjaren van het Internet.

Geschiedenis

Voor het Internet kwamen we samen om onze interesses te delen, denk aan Tupperware-party's (of juist niet). Inhet vroege stadium van Internet had je Bullitin Board Systems (prikborden) en chat rooms. Het eerste significante (online) social network was Six Degrees, dat in 1997 ontstond.
De Nederlander Ramon Stoppelenburg reisde van 2001 tot 2003 dankzij zijn blog op Letmestayforaday.com als eerste persoon ooit gratis de wereld rond, zonder zelf een cent uit te geven. Zijn website was daarbij zijn profiel waarmee hij een eigen noodzakelijk netwerk (van online aangeboden logeeradressen) creëerde. Dit maakte Stoppelenburg een van de eersten die op een sociale manier en effectief gebruikmaakte van online media.

Ontwikkelen van een Sociale Media strategie

  • Omschrijf je doelen
  • Wie zijn je bezoekers?
  • Kies je Sociale Media kanalen (zijn er veel)
  • Zet je thuisbasis op (website, blog, Facebook pagina)
  • Gebruik je gekozen kanalen om te communiceren en bezoekers te trekken

Hoe te communiceren

  • Stel vragen (Like?)
  • Communiceer met passie
  • Neem deel aan discussies over je product/dienst
  • Wees transparant (laat je menselijke kant zien)
  • Inhoud (zorg voor waardevolle informatie voor je bezoekers)
  • Relevantie (voordat je linkt naar inhoud, moet je er zeker van zijn dat het waarde voor de bezoekers heeft)
  • Val bezoekers/klanten niet lastig (geen spam)
  • Analyseer en optimaliseer (gebruik uitgebreide statistieken)

Cijfers

  • Facebook heeft 500.000.000+ gebruikers en 1.500.000 bedrijvenpagina's
  • Twitter heeft 156.000.000+ gebruikers waarvan 31% een bedrijf of merk volgt
  • Youtube had in september 2010 144.200.000 viewers en wordt na Google het meest gebruikt als zoekmachine
  • Eind 2009 had Dell $6,5 miljoen verdient via enkel Twitter.
  • Starbucks gaf hun klanten een stem via Sociale Media en dit resulteerde in meer dan 50.000 nieuwe ideeën.

Bedenk wel dat je met een paar Tweets en een Facebookpagina niet direct grote aantallen bezoekers trekt, het is een proces en het zal je dagelijks tijd kosten. Uiteindelijk zul je merken dat het effect heeft.

Reactie

 

ICTWaarborg

Two Visions ★★★★ (4 weeks ago)
@zondagmetlubach Wilhelmina was geen koningin meer in 1959... #antecedentenonderzoek
Two Visions ★★★★ (3 months ago)
‘Fly me to the moon’. #Sinatra @KLM https://t.co/AmiSuTF18w
Two Visions ★★★★ (6 months ago)
RT @twovisions: Sponsors nemen het op tegen #CAS CRM /ZVH Heren 1 in #Zevenhuizen. #CASsoftware https://t.co/bFKBtoDzWs
Two Visions ★★★★ (11 months ago)
We zijn er #SIDNconnect https://t.co/TuWhrNINxy
Two Visions ★★★★ (12 months ago)
We zijn er klaar voor! #cassoftware #utrechtseondernemersdag @BarbetonUtrecht https://t.co/Q9sgeIPFrk