Webdesign: Minimalisme in het ontwerpen van websites

Minimalisme is de poging om dingen tot hun eenvoudigste vorm, karakter of functie te herleiden (Wikipedia). Bij minimalistisch webdesign gaat de perceptie van de bezoeker voor de expressie van de ontwerper. Hoewel eenvoud de sleutel is, zijn er wel een aantal zaken om bij stil te staan.
 

De voordelen van minimalisme

  • Mensen zijn beperkt. Het menselijk brein is beperkt in het vermogen om verschillende informatie tegelijkertijd te verwerken. Als de informatie op een pagina rommelig of complex wordt aangeboden, zal het moeilijker zijn voor de bezoeker om de gewenste informatie er uit te filteren.
  • Eenvoudige navigatie. Als het ontwerp te veel afleidt, zal de informatie minder tot zijn recht komen. De inhoud moet beknopt en duidelijk zijn, het ontwerp moet dit aanvullen.
  • De nieuwsgierigheidsfactor. Minimalistische ontwerpen wekken nieuwsgierigheid op bij de bezoekers, waardoor ze met plezier de website gaan verkennen.
  • Minimalisme bespaart tijd. Werken met slechts enkele elementen en functies bespaart de ontwerper tijd.
  • Minimalisme bevordert creativiteit. Beperkingen vereisen meer creativiteit. Te veel vrijheid kan een belemmering zijn.
  • Het verkoopt. Er is steeds meer vraag naar eenvoudige en begrijpelijke websites. Zorg dat je als ontwerper bekend bent met deze trend.
  • Minder is meer. Houd dingen simpel. Het is amateuristisch als je gelooft dat geen ruimte op het scherm onbenut mag zijn. Hoe meer inhoud, kleuren en afbeeldingen, des te eerder haakt de bezoeker af.
  • Het doel rechtvaardigt de middelen. Wees duidelijk over het doel van de website. De kleuren en afbeeldingen moeten passen bij de inhoud van de website. In slechts een paar seconden moet je de aandacht trekken van de bezoeker voordat ze naar een andere website vertrekken.

 

De factoren voor een succesvol minimalistisch ontwerp

  • Witruimte. Het ontwerp moet genoeg witruimte hebben, zodat de boodschap beter naar voren komt.
  • Typografie. Het creatieve gebruik van lettertypes, lettergroottes, koppen en tekstblokken kan de interesse van de bezoeker wekken.
  • Kleur. Minimalistische ontwerpen gaan verder dan zwart en wit. Kleur moet belangrijke inhoud op de website scheiden en versterken.
  • Effectief gebruik van afbeeldingen. Beeld en afbeeldingen moet met mate worden gebruikt. Een irrelevante of ingewikkelde afbeeldingen kan afleiden van de boodschap.
  • Bruikbaarheid en lay-out. Het ontwerpen van een bruikbare en aantrekkelijke minimalistische website vergt creativiteit. De lay-out moet uniek zijn, maar wel de boodschap duidelijk overbrengen. De navigatie moet eenvoudig zijn en de informatie op elkaar aansluiten.
  • Zoek de balans. Het doel is om de elementen van de website in harmonie met elkaar te laten zijn. Gebruik een afbeelding alleen als deze overeenkomt met de inhoud van de pagina.
  • Grids maken het eenvoudiger. Een grid-systeem maakt het ontwerpen van een website wat eenvoudiger, bespaart je tijd en zorgt voor een gestructureerde lay-out.

 

Deze tekst is vrij vertaald uit het Engels (InstantShift, Understanding the Theory of Minimalism in Web Design)

Reactie

 

ICTWaarborg

Two Visions ★★★★ (2 weeks ago)
‘Fly me to the moon’. #Sinatra @KLM https://t.co/AmiSuTF18w
Two Visions ★★★★ (3 months ago)
RT @twovisions: Sponsors nemen het op tegen #CAS CRM /ZVH Heren 1 in #Zevenhuizen. #CASsoftware https://t.co/bFKBtoDzWs
Two Visions ★★★★ (9 months ago)
We zijn er #SIDNconnect https://t.co/TuWhrNINxy
Two Visions ★★★★ (10 months ago)
We zijn er klaar voor! #cassoftware #utrechtseondernemersdag @BarbetonUtrecht https://t.co/Q9sgeIPFrk
Two Visions ★★★★ (10 months ago)
RT @twovisions: Trots zijn wij op de nominatie voor #DutchITchannel award. In de categorie MKB Reseller of the year '17. Stem op ons https:…