Zoekmachine-optimalisatie (SEO): Top 10 ranking factoren

"Hoe krijg ik mijn website hoog in Google?" is een van de meest gestelde vragen op website-gebied. Het is niet eenvoudig, maar een aantal zaken kunt u zelf vrij eenvoudig doen. Hier volgt een top 10 van factoren die Google gebruikt bij het positioneren van de zoekresultaten.

  • Leeftijd van domein
    Hoe lang een domeinnaam al geregistreerd is (en aangemeld bij de zoekmachine) is belangrijk. Een domeinnaam die al jaren bestaat, krijgt meer vertrouwen van Google dan een net aangemaakte. Meldt een nieuwe url dan ook zo snel mogelijk aan, ook al is de website nog niet klaar.
  • Hosting
    Als je bedrijf gevestigd is in Nederland, zorg dan ook dat de website gehost is in Nederland. Google geeft namelijk resultaten oa aan de hand van de locatie van de (be)zoeker.
  • Buren
    Zit je met meerdere websites op een server (wat meestal het geval is, tenzij u een eigen server heeft), zorg dan dat uw 'buren' niet als 'spammer' aangemerkt worden. Spammers worden door Google gestraft, dat wil zeggen de hele server, dus u ook.
  • Schone url's
    Zorg ervoor dat de url's van uw website al deels de inhoud beschrijven, niet index.php?page=1, maar producten-en-diensten.
  • Inhoud
    Zorg voor een goede, foutloze tekst, gericht op bezoekers, niet op zoekmachines. U kunt wel specifieke zoekwoorden in de tekst verwerken, maar verspreid deze dan en behoudt een leesbare tekst. Zet teksten in Flash-objecten ook als tekst op de pagina.
  • Vertrouwen
    Staan er contactgegevens op uw website? Als uw bedrijf alleen een postadres heeft en niet telefonisch bereikbaar, wekt dat niet veel vertrouwen. Ook daar let Google op. Het telefoonnummer op elke pagina is nog beter.
  • Interne links
    Zorg dat bezoekers makkelijk door je website kunnen navigeren. Zet dus ook (relevante) links naar andere pagina's in de tekst. Maak bijvoorbeeld van de tekst 'neem contact met ons op' en link naar de contactpagina.
  • Trefwoorden
    Laat de woorden waar u op gevonden wilt worden terugkomen in website. Niet alleen in de tekst, maar ook in de META-tags en ALT-teksten (van afbeeldingen).
  • Bounceratio
    Is de bezoeker binnen een paar seconden op uw website terug bij Google? Dan biedt uw website waarschijnlijk niet wat de bezoeker verwacht, dus daalt u in de resultaten.
  • Links
    Als u links plaatst naar andere sites, laat ze dan relevant zijn. Dit geldt ook voor links naar uw site. Koop dus geen links, maar zorg ervoor dat uw website op relevante websites genoemd/gelinkt wordt.
  • Social Media
    Het is dan wel een top 10, maar nummer 11 is voor 2011. Zoekmachines gaan dit jaar veel meer Social Media betrekken bij de zoekresultaten. Wat vinden uw vrienden leuk? Zorg er dus voor dat de bezoekers van uw website deze kunnen promoten voor u. En investeer tijd in het actief aanwezig zijn op de Social Media.

Reactie