Rich snippets

Rich Snippets, wat zijn dat?

Rich Snippets; ze bestaan al een tijdje, maar er wordt eigenlijk nog te weinig gebruik van gemaakt. In dit blog vertellen we je alle informatie die je nodig hebt. 

  • Wat zijn Rich Snippets? (Rich Snippets betekenis)
  • Zijn Rich Snippets belangrijk voor je seo?
  • Rich Snippets & Structured data (Google)
  • Rich Snippet vs. Feature Snippet
  • Voor welk type informatie zijn er Rich Snippets?
  • Hoe voeg ik Rich Snippets toe aan mijn website/webwinkel?
  • Rich Snippets testing
  • Rich Snippet test tool
  • Rich Snippet troubleshooting

  • Wat zijn Rich Snippets? (Rich Snippets betekenis)

    De betekenis van Rich Snippets? Het zijn stukjes herkenbare informatie in de code van een webpagina. Google gebruikt ze om de gebruiker meer relevante informatie te tonen in de zoekresultaten.

    Wat zijn Rich Snippets?
    Wat zijn Rich Snippets?

    Zijn Rich Snippets belangrijk voor je seo?

    Het is niet zo dat Google je hoger in de resultaten plaatst als je website of webwinkel Rich Snippets bevatten. Het grootste effect wat een Rich Snippet (ook wel Rich Markup) geeft is een hogere “doorklikratio” ofwel CTR. Dat betekent dat men sneller klikt op uw resultaat, omdat deze meer opvalt en meer relevante informatie bevat. Indirect heeft het dus wel effect op je ranking, aangezien Google de doorklikratio ook meeweegt bij het tonen van zoekresultaten.

    Meer weten over Rich Snippets of Google optimize en hoe je het inzet voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op.

    Rich Snippets & Structured data (Google)

    Structured data maakt het voor zoekmachines mogelijk om bepaalde Rich Snippets te maken. 

    Door middel van code in de achterkant van je website geef je een bepaalde beschrijving mee aan je pagina. Zo help je Google te begrijpen waar jouw pagina over gaat.

    Rich Snippet vs. Feature Snippet

    Het verschil tussen een Rich Snippet en een Featured Snippet? Er zit wel degelijk verschil tussen deze twee termen. 

    Een Rich Snippet is een fragment dat aanvullende informatie geeft naast de titel, het beschrijvende fragment en de URL. Het laat details zien zoals, datums, recensies en beoordelingen. Deze aanvullende informatie moet de interesse van de gebruiker trekken om op je link te klikken.

    Een Featured Snippet is door Google bedoeld om de beste gebruikerservaring te bieden. Maar ook om de vragen van mensen die zoeken zo goed mogelijk te beantwoorden. De Featured Snippet vind je helemaal bovenin de zoekresultaten. Ook wel de nulpositie genoemd.

    Rich Snippet vs. Feature Snippet
    Rich Snippet vs. Feature Snippet

    Voor welk type informatie zijn er Rich Snippets?

    • Recensies
      Het doel van Rich Snippets voor recensies is gebruikers voorzien van recensie-informatie over een specifiek product of specifieke service, zoals de ster-beoordeling (1 tot 5 sterren) en de naam van de recensent(en).
    • Personen
      Elk contact (elke persoon) kan een aantal verschillende eigenschappen bevatten, zoals naam, functietitel en een adres. Ze zijn afgeleid van het hCard formaat.
    • Producten
      Als verkoper kun je Google voorzien van gedetailleerde productgegevens om bijvoorbeeld prijs, beschikbaarheid en beoordelingen weer te geven op onze zoekresultatenpagina’s.
    • Bedrijven en organisaties
      Voor elke organisatie kan een aantal verschillende eigenschappen worden opgegeven, zoals de naam, het adres, de URL en het telefoonnummer.
    • Recepten
      Wanneer receptgegevens zijn gemarkeerd op webpagina’s, kan Google de bereidingstijd en foto laten zien in de zoekresultaten (Recipe View is momenteel alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Japan).
    • Evenementen
      Evenementopmaak kan worden gebruikt om evenementen te markeren die plaatsvinden op specifieke datums in de toekomst, zoals een concert of festival.
    • Muziek
      Wanneer gebruikers zoeken naar albums of nummers, kunnen Rich Snippets gebruikt worden om links naar die nummers of voorbeelden in uw zoekresultaatfragment weer te geven.

    Hoe voeg ik Rich Snippets toe aan mijn website/webwinkel?

    Je dient enige kennis van de code van websites te hebben en te weten hoe je de pagina moet verrijken met de Rich Snippets. Zoekmachines, zoals Yahoo!, Bing en Google baseren hun verrijkte resultaten op Schema.org. Na het implementeren van Rich Snippets kunt u deze testen met deze tool van Google. Je  kunt het natuurlijk ook overlaten aan Fly Webservices.

    Lees voor handige informatie over een webwinkel ook eens: Magento webshop laten maken: uitleg, kosten, voorbeelden en meer!

    Rich Snippets testing

    Als je dan alles in hebt gesteld dan wil je natuurlijk weten of het allemaal werkt. Het testen van Rich Snippets kan heel eenvoudig.

    Rich Snippet test tool

    De bekendste en meest betrouwbare tool om Rich Snippets te testen is die van Search Console. Dit is Google’s Rich Snippet tester. Met deze Rich Snippet test tool check je binnen enkele seconde of jouw instellingen goed staan en jouw Rich results worden getoond.

    Rich snippets test tool
    Rich snippets test tool van Google

    Rich Snippet troubleshooting

    Heb je jouw Rich Snippets door de test tool gehaald, maar worden ze niet getoond? In onderstaande troubleshooting video wordt er uitgelegd welke stappen jij kunt ondernemen om dit probleem te verhelpen.

    Geen tijd om hier zelf in te duiken? Dat snappen we. Wij helpen je graag met het hele proces en zorgen ervoor dat alles naar wens wordt weergegeven en correct blijft werken.

    Wil je een website laten maken? Of heb je hulp nodig met de hosting en registratie van je website? Ook dan staan wij voor je klaar.

    Kom in contact

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


    Meer Blogs

    Ander leesvoer: