Rich snippets

Rich Snippets, wat zijn dat?

Ze bestaan al een tijdje, maar er wordt eigenlijk nog te weinig gebruik van gemaakt; Rich Snippets. Het zijn stukjes herkenbare informatie in de code van een webpagina. Google gebruikt ze om de gebruiker meer relevante informatie te tonen in de zoekresultaten.

Voor welk type informatie zijn er Rich Snippets?

  • Recensies
    Het doel van Rich Snippets voor recensies is gebruikers voorzien van recensie-informatie over een specifiek product of specifieke service, zoals de sterbeoordeling (1 tot 5 sterren) en de naam van de recensent(en).
  • Personen
    Elk contact (elke persoon) kan een aantal verschillende eigenschappen bevatten, zoals naam, functietitel en een adres. Ze zijn afgeleid van het hCard formaat.
  • Producten
    Als verkoper kun je Google voorzien van gedetailleerde productgegevens om bijvoorbeeld prijs, beschikbaarheid en recensiebeoordelingen weer te geven op onze zoekresultatenpagina’s.
  • Bedrijven en organisaties
    Voor elke organisatie kan een aantal verschillende eigenschappen worden opgegeven, zoals de naam, het adres, de URL en het telefoonnummer.
  • Recepten
    Wanneer receptgegevens zijn gemarkeerd op webpagina’s, kan Google de bereidingstijd en foto laten zien in de zoekresultaten (Recipe View is momenteel alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Japan).
  • Evenementen
    Evenementopmaak kan worden gebruikt om evenementen te markeren die plaatsvinden op specifieke datums in de toekomst, zoals een concert of festival.
  • Muziek
    Wanneer gebruikers zoeken naar albums of nummers, kunnen Rich Snippets gebruikt worden om links naar die nummers of voorbeelden in uw zoekresultaatfragment weer te geven.

Hoe voeg ik Rich Snippets toe aan mijn website/webwinkel?

Je dient enige kennis van de code van websites te hebben en te weten hoe je de pagina moet verrijken met de Rich Snippets. Zoekmachines, zoals Yahoo!, Bing en Google baseren hun verrijkte resultaten op Schema.org. Na het implementeren van Rich Snippets kunt u deze testen met deze tool van Google. Je  kunt het natuurlijk ook overlaten aan Fly Webservices.

Hebben Rich Snippets positieve invloed op de positie in Google?

Het is niet zo dat Google je hoger in de resultaten plaatst als uw website of webwinkel Rich Snippets bevatten. Het grootste effect wat een Rich Snippet geeft is een hogere “doorklikratio” ofwel CTR. Dat betekent dat men sneller klikt op uw resultaat omdat deze meer opvalt en meer relevante informatie bevat. Indirect heeft het dus wel effect op je ranking, aangezien Google de doorklikratio ook meeweegt bij het tonen van zoekresultaten.

Meer weten over Rich Snippets en hoe je het inzet voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ander leesvoer: