Voordat je echt aan de slag kunt met marketing automation adviseren wij om de volgende stappen te doorlopen.
1. Strategie
De eerste stap is nagaan welke doelen je wilt halen. Waar wil je je op richten en wat wil je hiermee bereiken?
2. Doelgroep
Je doelgroep bepaal je door vragen te stellen als: Wie willen we bereiken? Waar bevinden zij zich? Hoe gaan we hen bereiken? Ons advies is om een gedetailleerd overzicht te maken van jouw doelgroep. Oftewel, stel een buyer persona op.
3. Klantreis
Verplaats je in jouw doelgroep en ga na hoe de buyer journey, ofwel klantreis, eruit ziet. Aan de hand hiervan kun je doelbewust een workflow op gaan stellen.
4. Workflow
Met een workflow kun je precies inspringen op de fase waarin jouw doelgroep zich bevindt. De informatie die je uit punt 1 tot 3 hebt verzameld helpt je bij het gestructureerd presenteren van informatie op het perfecte moment. Geautomatiseerd natuurlijk.