google optimize

Google Optimize: Websites optimaliseren op detailniveau

Google optimize is een nieuwe gratis functie van Google. Het komt als geroepen als je gericht aanpassingen aan je website wilt doen, waarmee je bijvoorbeeld het aantal bezoekers wilt vergroten of meer verkopen wilt realiseren. Hierdoor weet je direct of de aanpassingen die je doorvoert goed zijn uitgepakt.

  • Wat is Google Optimize?
  • Wat is het verschil tussen Google Search Console en Google Optimize?
  • Google Optimalisatie door de tool ‘Google optimize’
  • Het instellen van Google Optimize
  • Google Optimize instellen met Google Tag Manager
  • Google Optimize WordPress
  • Experimenten van Google Optimize
  • Hoe lang duurt een experiment?
  • Google Optimize en Google Ads
  • Kun je hiermee ook Google Ads optimaliseren?
  • Zelf experimenteren
  • Download de Google Optimize extension
  • Op de hoogte blijven van de laatste Google Trends?

  • Wat is Google Optimize?

    Met Google Optimize heb je de mogelijkheid om meerdere versies van één webpagina te maken en deze naast elkaar te testen. Ook wel A/B testing genoemd. Op deze manier kun je makkelijk inzicht krijgen in welke versie het beste aanslaat bij je doelgroep. Zo ben jij verzekerd dat je de juiste veranderingen doorvoert. 

    Je kunt zelf aangeven wie jouw geoptimaliseerde pagina(‘s) te zien krijgen. Hiervoor stelt Google diverse targeting opties, oftewel specificaties,ter beschikking. Hiermee stel je jouw doelgroep(en) samen. Een andere term die vaak gebruikt wordt is: Google Optimizer.

    Wat is google optimize?
    Wat is google optimize? We leggen het hier uit


    Wat is het verschil tussen Google Search Console en Google Optimize?

    Waar Google Optimize je inzicht geeft in welke versie van de website het beste presteert voor jouw doelgroep, biedt Google Search Console je hulp om technische SEO problemen aan het licht te brengen en op te lossen. 

    Bovendien kan het je helpen om je populairste webpagina’s te begrijpen en daardoor je organische bereik te vergroten.

    Door beiden tools in te zetten kun je ervoor zorgen dat de juiste personen op jouw website terechtkomen.


    Google Optimalisatie door de tool ‘Google optimize’

    Er is geen betere Google optimalisatie tool dan ‘Google Optimize’, omdat het onderdeel is van Google. En wie anders kan beter aangeven hoe je website beoordeeld wordt dan degene die hem ook daadwerkelijk beoordeeld.

    google optimize
    Google Optimize – alles wat je moet weten


    Het instellen van Google Optimize

    Als je aan de slag wilt met Optimize dan kun je deze tool via een aantal manieren instellen, namelijk:

    1. Optimize. js installeren (synchroon)
    2. Optimize. js installeren (asynchroon)
    3. Optimize installeren met Google Tag Manager.

    Op de supportpagina van Google lees je meer over het installeren van Google Optimize en welke optie jij het beste kunt kiezen.

    En heb je hulp nodig? Fly Webservices helpt jou graag bij het ontwikkelen van sterke webpagina versies.


    Google Optimize instellen met Google Tag Manager

    Beschik je in beperkte mate of helemaal niet over technische kennis? Dan is Google Optimize instellen met Google Tag Manager de meest gangbare keuze.

    Weten hoe je dit doet? Bekijk dan de pagina Optimize installeren met Google Tag Manager. Daar staat stapsgewijs uitgelegd hoe je de koppeling met je website maakt. 


    Google Optimize WordPress

    Google Optimize werkt met verschillende CMS systemen. De meest populaire is toch wel WordPress. Hierbij maakt het niet uit of het om een website of webshop gaat. De koppeling ondersteunt beide soorten. 

    Van eenvoudige tests, zoals het aanpassen van een CTA, tot aan het anders indelen van een pagina. Het is allemaal mogelijk om deze experimenten met Google Optimize in WordPress uit te voeren.

    Google Optimize WordPress
    Google Optimize WordPress

    Experimenten van Google Optimize

    Google Optimize ondersteunt, naast A/B tests, ook andere type experimente, namelijk:




    Hoe lang duurt een experiment?

    Google adviseert om het experiment minimaal 2 weken te laten lopen. Deze looptijd geeft Google de kans om rekening te houden met terugkerende bezoekers. Het experiment kan eerder beëindigd worden als de ene variant ten minste 95% beter scoort. 


    Google Optimize en Google Ads

    Adverteer je op Google? Een goede landingspagina kan dan niet ontbreken. Dit is een pagina op je website waar je jouw bezoekers naartoe leidt als ze op jouw advertentie hebben geklikt. 

    Maar wanneer weet je nu ècht zeker of hij optimaal presteert? Google Optimize helpt. Test verschillende versies van één pagina en bekijk de resultaten in een overzichtelijk rapport. Door Google Optimize te gebruiken bij het draaien van je campagnes bespaar je geld en werk je gerichter naar je doelen toe.


    Kun je hiermee ook Google Ads optimaliseren?

    Jazeker. Als je Optimize hebt gekoppeld aan je Google Ads account, je Ads account gekoppeld is aan Analytics en als de Optimize-container aan Analytics. 

    Als dit staat ingesteld kun je experimenten targeten op basis van Google Ads-accounts, -campagnes, -advertentiegroepen en -zoekwoorden. Hiermee kun je experimenten maken en implementeren om wijzigingen te vinden die je vervolgens aan kunt brengen op je landingspagina.


    Zelf experimenteren

    Wil je zelf aan de slag met Google Optimize? Je kunt vandaag al gratis aan de slag. Op het web zijn tal van Google Optimize tutorials te vinden. Typ maar eens ‘Google Optimize Youtube’ in op Google en er komen hele handige filmpjes naar voren.

    Ga dieper in op de details, optimaliseer en profiteer!


    Download de Google Optimize extension

    Om goed te kunnen zien wat je doet raden we aan de Google Optimize extensie te downloaden. Deze extensie maakt het mogelijk om je pagina in een visuele editor op te maken en op verschillende apparaten te bekijken. Zo weet je precies wat er staat, voordat je het site-experiment start.




    Hulp nodig? Fly Webservices helpt jou graag bij het ontwikkelen van sterke webpagina versies en het inrichten van deze experimenten. 




    Wil je op de hoogte blijven van de laatste Google trends? Houd dan onze blogpagina in de gaten. Hier geven we maandelijks updates over de laatste online marketing trends en gerelateerde onderwerpen.

    Denk hierbij aan onderwerpen zoals Rich Snippets, LMS, een Webapplicatie laten maken, een Magento webshop laten maken en bijvoorbeeld informatie over Hosting en Registratie van een website.


    Aan de slag met Google Optimize

    Interesse om van start te gaan met het verbeteren van jouw webpagina’s? Kom in contact voor een gratis inspiratiesessie of vraag vrijblijvend een offerte aan.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Ander leesvoer: